Martin och Irené Lesén har kört biogasbil de senaste 15 åren:

"Vi kommer köra biogasbil så länge det finns biogasbilar att köpa och biogas att tanka"

För drygt 20 år sedan såg Martin Lesén en fordonsgasmack i Laholm och undrade vad det var för något. Han läste på och blev intresserad. Nu är han och hans fru Irené inne på sin fjärde biogasbil.

Från att Martin såg gasmacken i Laholm dröjde det ungefär 5 år innan familjen i samband med nästa bilbyte köpte den första biogasbilen, en Volvo V70.

– Det var nog ren naturgas i macken i Laholm, men jag började forska och insåg att biogas var framtiden, att biogasbil är det mest miljövänliga som finns – så när vi skulle byta bil så blev valet lätt, säger Martin Lesén.

Redan då, för ungefär 15 år sedan, berättar Martin att utbudet av tankställen var ganska bra. De bodde i Kalmar och det fanns en gasmack där, så i vardagen hade de inga problem att tanka gas.

– Det var också förhållandevis tätt med gasmackar i södra Sverige redan då, även om vi fick planera körningen en del när vi var ute och åkte om vi inte skulle behöva köra på bensin eftersom Volvons räckvidd på gas bara var runt 20 mil.

Förhållandevis lätt att hitta biogasmackar redan för 15 år sedan

Martin menar att äga och köra biogasbil är som att ha vilken bil som helst. De stora fördelarna med biogasbil som Martin lyfter fram är miljövinsten och ekonomin.

– Metangas har mycket större påverkan på miljön än koldioxid. Kan man bidra till att minska utsläppen av metangas så gör man det. Det är dessutom billigare att köra på biogas än fossila bränslen och skatten är lägre på biogasbilar, säger Martin och fortsätter:

– Dessutom är miljöklassningen av biogasbilar den bästa, vilket gör att man blir insläppt i städer som annars stoppar bilar med lägre miljöklassning. Det har vi bland annat varit med om i Tyskland.

Finns viss förbättringspotential

Det finns ändå några saker som Martin lyfter fram med biogasbilar som han inte är helt nöjd med:

En sak är antalet tankstationer och dess placering som ofta är långt ute på industriområden. En annan sak är intyget till besiktningen att gastankarna är kontrollerade som blir en extrakostnad, i Martins fall tar verkstan han anlitar 1100 kr för det i samband med service.

Alternativet är att frilägga tankarna själv och där efterlyser Martin bättre instruktioner från biltillverkare hur man enkelt gör detta själv

– Det förvånar mig också att priset på biogas följer priset på fossila bränslen. I min värld så finns det inget samband mer än transporterna av biogas till fabriker och mackar. De borde självklart ske med biogasdrivna bilar men så är inte fallet ännu, säger Martin.

Fjärde biogasbilen för familjen Lesén

Sedan den där första biogas-Volvon för 15 år sedan har det blivit ytterligare tre gasbilar för familjen Lesén.

– När vi flyttade till Borgholm för 11 år sedan funkade det inte längre med Volvon eftersom räckvidden på biogas bara var cirka 20 mil. Därför bytte vi till en Passat som hade drygt dubbla räckvidden.

– Vi var väldigt nöjda med Passaten, så efter den första blev det en till och när vi skulle byta nu senast hade det nog blivit ytterligare en Passat om inte VW hade slutat tillverka dem med gasdrift. Vi valde en Golf istället. Den har lite mindre gastank, men drar å andra sidan lite mindre så det blir ungefär samma räckvidd ändå, säger Martin och avslutar:

– Vi kommer köra biogasbil så länge det finns biogasbilar att köpa och biogas att tanka.

OM MARTIN & IRENÈ LESÈN

BOR
I Borgholm

BIL
VW Golf

RÄCKVIDD
Cirka 40 mil på biogas och cirka 94 mil på bensin

EGEN BIOGASDEKAL

Martin och Irené har tagit fram en egen biogasdekal som finns att köpa i Irenés webbshop där det också finns mer information om dekalen.