Stål & Verktyg satsar på biogaslastbil för distribution av tungt material

Då det var dags för Stål & Verktyg i Växjö att byta en av företagets tunga lastbilar föll valet på en biogaslastbil. Ett val som är bra både för miljön och ekonomin.

– Även om vi inte kör vansinnigt långt så är det tunga transporter och det är en miljöpåverkan i det ledet. Vi bor och verkar dessutom i Europas grönaste stad. Därför tittade vi på förutsättningarna för en biogaslastbil och kom fram till att vi tror på tekniken, säger Henrik Löfberg, vd på Stål & Verktyg.

Henrik berättar att gällande påbyggnaden av lastbilen visste de vilka behov och krav de hade. När det kom till chassi och drivlina undersökte de olika alternativ och tekniker.

– När vi tittade på vad det innebär med en biogaslastbil tyckte vi att det rimmade bra med vår strävan – eftersom vi är både miljö- och kvalitetscertifierade så vi har ju miljömål att nå upp till och hela tiden förbättra, säger Henrik Löfberg.

Henrik Löfberg menar att det inte blir jättestor prisskillnad mellan en biogaslastbil och en diesellastbil med motsvarande motor.

– Vi kände att om vi samtidigt kan investera i miljön så är det ett naturligt val. Vi kör fossilfritt och det är kul att kunna ta det ställningstagandet och satsa på biogas. Det gäller ju att alla bidrar med det man kan för att förbättra utgångsläget vi är i just nu rent miljö- och klimatmässigt, säger Henrik Löfberg.

Distribuerar tungt material i närområdet

Stål & Verktygs lastbilar är distributionsbilar för tungt material och levererar till kunderna som finns i Växjö med omnejd, i cirka 6 mils radie från staden. Lastbilarna körs dagtid på vardagar och rullar ungefär 4000 mil vardera per år. Fulltankad kommer biogaslastbilen ungefär 50 mil, inklusive det bränsle som går åt för krankörning vid lastning och lossning.

– Jag är supernöjd med lastbilen. På en skala 1-10 sätter jag tolv, säger Patrik Fridlund, lastbilschaufför, samtidigt som han visar var tankmunstycket sitter. 

– En fördom som finns är att det skulle ta lång tid att tanka, men det stämmer inte. Vi tankar ungefär varannan dag och än så länge har det inte heller varit någon utmaning med tankställen. De finns både i Växjö och på flera av orterna där vi har kunder, säger Patrik Fridlund, lastbilschaufför på Stål & Verktyg, och fortsätter:

– Vi har fått en lastbil som är väldigt bra konfigurerad, både hyttmässigt, påbyggandsmässigt och motormässigt. Så det känns som ett mycket bra val såhär långt.

Henrik Löfberg håller med och fyller i:

– Det blir en spännande utvärdering när vi kört lite längre såklart, bland annat bränsleekonomin. Även där finns det ju en uppsida att biogas är billigare per körd kilometer jämfört med diesel. Och det finns också en uppsida sett till att fordonsskatten är mycket lägre för ett miljöfordon. Så det ser vi som positivt.

Såvitt vi vet är vi det första företaget i vår bransch med den här typen av fordon för att distribuera tungt material – alltså stål, plåt och armering. Kan vi visa att det går och inspirera andra, skulle det bli en positiv spinoff!, säger säger Henrik Löfberg, vd på Stål & Verktyg.

Om Stål & Verktyg

• Ett privatägt företag som startade 1976

• Funnits 45 år på samma adress och har 45 medarbetare.

• Företagets inriktning är att serva lokal industri, bygg, service- och hantverksfirmor med bland annat skyddskläder, verktyg, maskiner, infästning och material som stål, plåt och gas.

• Erbjuder lagerservice på plats hos kunderna.

• Stål & Verktyg har tre systerföretag i Ljungby, Markaryd och Jönköping.

• Läs mer på: sov.se

Klimatpremie ger stöd till tunga gaslastbilar

Förra året tog regeringen har beslut om en ny klimatpremie för åren 2020-2023, vilken ger stöd till vissa tyngre miljöfordon, bland annat tunga gaslastbilar. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser.

Premien betalas ut vid inköpstillfället till de företag, kommuner och regioner som köper in tunga lastbilar som drivs av el, gas eller bioetanol.

Premien är på max 20 procent av inköpspriset och för 2021 finns 40 miljoner kronor i stödpengar, men kan eventuellt bli mer beroende om ett annat stöd till elbussar på totalt 80 miljoner utnyttjas full ut eller inte.

Det går också att söka bidrag vid köp av biogaslastbil från Klimatklivet. Stöd ges till en del av eventuell merkostnad jämfört med en motsvarande “fossil lastbil”.